Jag blev inbjuden av min gode vän Bård Bergsjö att besöka årets bilmässa i Birmingham. Bård har velat ha med mig i flera år, men av olika orsaker har det inte passat förut, men i år fanns det inga hinder.

Vi blev 12 personer som på ett eller annat sätt hade anknytning till Formula Basic som åkte iväg från Rygge onsdagen den 14:e januari. Jag var ensam svensk bland 11 norrmän. När vi anlände till Stansted visade det sig att hyrbilsfirman hade flyttat från flygplatsen. Vi fick därför åka shuttlebuss. Bård hade bokat bilarna redan innan, men bokningen godkändes inte och det tog en bra stund innan vi hade rett ut all pappersexicis. Vi insåg att det skulle bli tight om vi överhuvudtaget skulle få någon middag på hotellet.

Vi kastade oss ut i natten, på fel sida på vägen, och gasade järnet till Kettering. Köket stängde 22.00. Vi stod uppradade i baren kl. 21.55! Alla fick mat och vi kunde krypa till sängs mätta och belåtna. Det var mer än lovligt mysigt... Vi hade sex dubbelrum och dessa var utrustade med en rejäl dubbelsäng, men endast ett täcke... Vi fick i alla fall var sin kudde...

Torsdagen spenderades på mässan i Birmingham. Vi åkte bara ett kort stycke denna kväll och vi fick en rejäl middag på hotellet. Fredagen spenderades också på mässan hela dagen. På kvällen åkte vi till det legendariska hotellet The Green Man, ett stenkast från Silverstone. Det var här F1-stjärnorna bodde förr i tiden. Det blev ännu en mysig kväll med god mat och trevliga historer.

Lördagen blev kaotisk... Det började med att vi upptäckte att vi hade punktering på en av hyrbilarna. I bagagen fanns endast ett nödhjul. Detta fick monteras i all hast och sedan åkte vi in till Silverstonebanan. Vi åkte runt och tittade på anläggningen och lyckades få tag på en däcksverkstad. De hjälpte oss att laga däcket, som visade sig innehålla en 10 cm lång spik! Vi försökte ta oss in till F1-stallet Force India, men de var föga intresserade av att ge några norrmän någon guidning. Tiden gick och stressen började göra sig påmind. Vi fick montera på det lagade däcket och sedan var det järnet tillbaka till Stansted. Vi körde in lite tid och kunde därför tanka bilarna och äta lunch i godan ro.

När vi skulle lämna tillbaka bilarna lyckades den ettriga lilla italienskan hitta en ny repa bland 100 gamla repor, vilket hon ville ha exta betalt för!!! Hon tyckte också att bilen inte var fulltankad. Det blev en tråkig stämning och vi fick kasta oss på shuttlebussen för att om möjligt hinna med flyget hem. När vi kom till passkontrollen sa de att vi inte skulle hinna med planet, men om samtliga i sällskapet betalade 5 pund extra kunde vi få gå före i kön.

Det verkade som den enda gångbara lösningen, varför vi gick med på detta (typiskt Ryanair?)

När vi hade kommit igenom kontrollen visade det sig att planet var en timme försenat!!! Snacka om att känna sig lurad! Vi kom hem till sist till snö och kyla...

Det blev en minnesvärd resa för oss alla. Bård bjöd på både spänning och dramatik!

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Se bilder här:

Website by Bloms IT
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram